Értékeld a látogatót! Interaktívan

A 2019. február 21-22-én a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesülete (KÖME) és a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) által megrendezett Értékeld a látogatót! szakmai fórum szervezésében én is részt vehettem. Az én feladatom az volt, hogy minél többféle módon visszajelzéseket gyűjtsünk a résztvevőktől. Ennek két célja is volt. Az egyik, hogy mi, a szervezők minél több információval rendelkezzünk a rendezvény látogatóinak a látogatókutatásról való ismereteiről, érdeklődésükről. A másik célunk pedig az volt, hogy megmutassuk, hogy milyen sokféle módon lehet ötleteket, véleményeket gyűjteni.

Három módszert fogok most megmutatni. Ezek közül az első egy teljesen egyszerűen és kevés költséggel kivitelezhető szavazás volt rögtön a regisztráció után. A látogatók kaptak 1 darab gesztenyét, amivel egy asztalnál arra a kérdésre vártuk a válaszokat, hogy Mennyire jártas a látogatókutatás területén? 5 üvegedény egyikébe lehetett bedobni a gesztenyét. A válaszok így alakultak:

Semmilyen ismerettel nem rendelkezem (12 szavazat – 17%)
Kevés tudásom van a témában (21 szavazat – 30%)
Vannak ismereteim, de nem rendszerezettek, hiányosak (23 szavazat – 32%)
Megalapozott tudással rendelkezem (11 szavazat – 15%)
Szakértő vagyok (4 szavazat – 6%)

Ezzel rögtön a rendezvény elején egy kis interaktivitást vártunk a látogatóktól. Szerettük volna, ha ez az esemény nem egy klasszikus konferencia, hanem inkább a közös gondolkodás kerül a középpontba. Az is fontos volt, hogy a feltett kérdés és az arra kapott válaszok számunkra releváns információt hordozzanak.

A következő módszer, amit a fórumon alkalmaztunk az a vizuális jegyzetelés volt. (Erről ebben a bejegyzésben volt már szó.) A módszerről korábban több helyen olvastam és láttam is ilyen jegyzeteket, de élőben most először volt szerencsém hozzá. A Grafacity csapata az előadásokon, beszélgetéseken elhangzó információkat jegyzetelte le jelen időben és ebből született egy kép. A kapott eredmény így sokkal élvezetesebb, mintha csak egy szöveges beszámolót olvasnánk mondjuk egy előadásról.

Ennek a jegyzetelésnek volt egy közösségi része is, amikor az volt a kérdés, hogy Mire van szükséged ahhoz, hogy értékeld a látogatót? illetve, hogy Mire van szükséged, hogy jobban értékeld őt? A fórum résztvevői elmondták, hogy mit gondolnak a témáról és a Grafacity rajzolói megalkották a közös művet. Mindenkinek csak ajánlani tudom a módszert, és a csapatot is.

Még egy eszköz volt, amit újdonságként használtunk a fórumon, ez a Mentimeter. A Mentimeter egy interkatív prezentációs szoftver, amit előadások alkalmával tudunk használni azért, hogy a közönségünk figyelmét fenntartsuk. Egy regisztráció után már használható is az eszköz, könnyen átlátható és kezelhető a felület. A programnak van egy ingyenes verziója, ez megfelelő a begyakorlás idejére, illetve ha nem sok kérdést szeretnénk egyszerre feltenni. Maga a program úgy működik, hogy előadásunk közben felteszünk egy kérdést és a közönséget válaszadásra kérjük. Szavazni egy internetes oldalon lehet, amihez a hozzáférést az előadó adja meg. Ami nagyon érdekessé teszi ezt a dolgot, az az, hogy az eredményeket rögtön, valós időben látjuk. Ez ösztönzi a látogatókat arra, hogy ők is résztvevők legyenek.

Az Értékeld a látogatót! fórumon mi először Benkhard Bori (89 szavazat), majd ezt követően Nicola Bell (76 szavazat) előadásán alkalmaztuk a Mentimetert. Ezek lettek az eredmények:

Az itt bemutatott eszközök minden fórumon, konferencián, előadáson, nagyobb meeting-en alkalmazhatóak azért, hogy bevonjuk a közönségünket, a munkatársainkat. Az elköteleződés, bevonódás minden esetben része az együttműködés folyamatának. Ez pontosan így működik a látogatókutatás esetében is. Sok eszköz van arra, hogy a hozzánk betérő látogatók véleményét megtudjuk. A legfontosabb, hogy a kérdésünk meglegyen, utána jöhet az eszközválasztás.

Fotók: Timár Gergely, KÖME

, , , , , ,