Museum Index 2018

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is megjelent a Theme Index Museum Index. A jelentés évről évre a vidámparkok, az élményparkok és a múzeumok látogatószámait vizsgálja, elemzi. Mostani cikkemben csak a múzeumok adatai kerülnek bemutatásra, pont úgy ahogy a korábbi években is. (Előző cikkeim: Museum Index 2017 és Museum Index 2016)

2018 -ban a világ Top 20 múzeumának összesített látogatószáma az előző évhez képest csekély mértékben (0,1%-kal), de növekedett. Ez azt jelenti, hogy 2018-ban a világ 20 leglátogatottabb múzeumába összesen 108 080 000 millió látogatást tettek. Az európai múzeumok továbbra is a legnagyobb arányban vannak jelen a listában, a 20 múzeumból 9 Európában található és a teljes látogatószám 48%-át ez a kontinens adja. Észak-Amerikából 6, Ázsiából 5 múzeum került az összesítés első 20 helyezettje közé.

A területi felosztás a következő:

Ázsia: Kína (4 db múzeum), Tajvan (1)
Amerika: USA (6)
Európa: Franciaország (1), Nagy-Britannia (5), Vatikán Állam (1), Oroszország (1), Spanyolország (1)

A világ leglátogatottabb múzeuma 2017 után 2018-ban is a Louvre lett 10,2 millió látogatással. Ez egy igen jelentős, 25,9%-os emelkedés. A kínai múzeumok szintén nagyon jó látogatószámokat értek el az elmúlt évben. A listában szereplő 4 kínai múzeumban az emelkedés 5% és 15% közötti.

A múzeumi látogatószám növekedés az időszaki kiállításoknak, az intézmények fejlesztésének vagy terjeszkedésének, a külső piaci tényezőknek és a múzeumi területen szereplő versenytársak fejlesztéseinek köszönhetőek. Emellett még az innováció is jelentős a látogatói élmények, a kiállítások és az intézményi működések fejlesztésének területén.

Európa vezető helyét a múzeumok látogatottsági listáján az időszaki kiállításoknak, a geopolitikai viszonyok változásának, a közösségi médiának és a speciális eseményeknek is köszönheti. Emellett az intézmények modernizálják rendszereiket. Például 2018-ban a Louvre-ban és az amszterdami Van Gogh Múzeumban is online jegyértékesítési rendszert vezettek be.

Az európai múzeumok erősödéséhez nagyban hozzájárul a közösségi média, az egyedi események, a celebekkel és a designerekkel való együttműködés is.

A múzeumok egyre jobban szélesítik ki brandjüket, új helyszínek és utazó kiállítások segítségével. A londoni Természettudományi Múzeumnak (Natural History Museum) van egy olyan utazó kiállítása (Dippy on Tour), amivel 3 év alatt 1,5 millió látogatót szeretnének elérni és ez a szám nem is tűnik lehetetlennek.

A Louvre már említett látogatószám növekedése mögött az egyik ok, hogy nagyban megnőtt a Párizsba látogató turisták száma. Emellett a Louvre együtt dolgozott két celebbel, Beyoncé-val és Jay-Z-vel, hogy ezzel is minél szélesebb körrel ismertessék meg a múzeumot. Az általuk a Louvre-ban forgatott videóklippet már több mint 178 milliószor nézték meg.

2018-ban a múzeum Delacroix kiállítását 540 000-en látogatták meg, ami a Louvre eddigi történetének legsikeresebb kiállítása lett.

Abu Dhabi városának és Franciaország kormányának együttműködése alapján 2017-ben megnyílt a Louvre Abu Dhabi, ami már az első évben 1 millió látogatót vonzott. Ennek a megállapodásnak az értelmében a párizsi Louvre-ot egy 60 millió eurós beruházással támogatták. Így valósulhatott meg a kapacitások növelése, az online jegyrendszer bevezetése és a turistáknak szánt szolgáltatások növelése. (A Louvre látogatóinak 75%-a turista.)

A londoni Természettudományi Múzeum szintén rekord évet zárt 2018-ban. 5,2 millió látogatásuk volt, ami 17,8%-os emelkedés az előző évhez képest. Ez a növekedés a fő kiállítóhelyük újragondolásának, az utazó kiállításoknak és az együttműködéseknek pl. a Roald Dahl Story Company-val és a LEGO-val volt köszönhető. Még egy 357 férőhelyes színházat is létrehoztak. A legnagyobb napi látogatószáma a múzeumnak 2018. december 30-án volt, ekkor 28 000 látogató töltötte meg az intézményt.

A szintén londoni Victoria&Albert Múzeumnak is rekord éve volt. 2017-hez képest 178 000-rel több látogatásuk volt, így az éves látogatószámuk 3 968 000 lett. A növekedést három népszerű időszaki kiállításuknak volt köszönhető: Frida Kahlo: Making Her Self Up; Winnie the Pooh: Exploring a Classic; Balenciaga: Shaping Fashion.

A teljes jelentés diagramokkal, listákkal itt érhető el: Theme Index Museum Index 2018

, , , , , ,