Múzeumok látogatói a járvány idején 2020 – kérdőív értékelés

2020 áprilisában egy kérdőív segítségével a múzeumok látogatókkal kapcsolatos jelenlegi helyzetét szerettem volna jobban megismerni. Arra voltam kíváncsi, hogy a járvány miatti zárva tartás idején a látogatókat hogyan érik el a múzeumok és milyen visszajelzéseket kapnak az online tartalmakra illetve, hogy az újranyitásra hogyan készülnek.

A kérdőív bevezetőjében az szerepelt, hogy egy intézményből minél többen töltik ki a kérdőívet, annál teljesebb képet kaphatunk. Volt olyan intézmény, aki ezt komolyan is vette. Az egyik területi múzeumból 19 kitöltés érkezett, ami azt jelenti, hogy szinte mindenki kitöltötte a kérdőívet. Ebben az volt az érdekes, hogy mivel egyéni véleményekre voltam kíváncsi így kiderült, hogy egy intézményen belül se ugyanúgy tudják/látják a dolgokat a munkatársak.

Az adatokat a www.kerdoivem.hu oldalon gyűjtöttem 2020. április 17. és 27. között. Az értékelhető beérkezett válaszok száma 137 volt. A kitöltések összesen 70 intézményből érkeztek. A felmérés nem reprezentatív.

Mivel a múzeumi jelenlét az elmúlt időszakban szinte kizárólag online lehetett, így arra voltam kíváncsi, hogy az online jelenlét mellé társul-e digitális stratégia. Az elmúlt hetekben igyekeztem minél több intézmény munkáját követni és amiket láttam abból arra következtettem, hogy sok helyen nincs ilyen stratégia. Az eredmények is ezt mutatták, hiszen a kitöltők 58%-a válaszolt a kérdésre igennel. Igazán érdekes lenne, ha megtudnánk, hogy a digitális stratégiával nem rendelkező intézmények vajon elkezdenek-e a közeljövőben egyet kidolgozni.

A következő kérdések arra vonatkoztak, hogy az intézmény milyen tartalmakkal szolgálja ki a látogatókat és ezeknek milyen a fogadtatása. Nem meglepő módon a legtöbben közösségi média bejegyzéseket és videókat készítenek. A virtuális kiállításokat, játékokat és a blog bejegyzéseket is sokan megjelölték. Az egyéb válaszok között szerepelt többek között szakmai cikkek, múzeumpedagógiai foglalkozások, mesék, hanganyagok készítése is.

80 igen válasz (58%) érkezett arra a kérdésre, hogy Valamilyen módon mérik, figyelik a látogatók elégedettségét a digitális tartalmakkal? A visszajelzéseket a legtöbben a közösségi média bejegyzéseknél (like-ok, megosztások, hozzászólások száma), a követők számának változásánál és a honlap látogatottsági adatoknál figyelik. Többen említették a közösségi média statisztikákat is, viszont a Google Analytics-et (ami egy nagyon hasznos eszköz) csak egy válaszadó írta. Ezek mellett még vannak olyan intézmények, amelyek a hírlevél kattintásokat, emailen, telefonon érkező visszajelzéseket is nyomon követik.

Milyen a látogatói fogadtatása az elmúlt hetekben készített, megosztott tartalmaknak? A többség azt írta, hogy pozitív az új anyagok fogadtatása. Abban már megoszlanak a vélemények, hogy ez hoz-e követőszám növekedést, volt ahol egyértelműen igen és volt, ahol stagnálnak a számok. De még olyan válasz is érkezett, hogy most kevesebb az érdeklődés az intézmény online tartalmai iránt, mint korábban. (Ennek egyik oka lehet a megnövekedett kínálat.)

A válaszadók 84%a azt mondta, hogy a most készített digitális tartalmak segítik a látogatók elköteleződését a múzeummal. Ha ez így van, akkor érdemes elgondolkozni azon, hogy az újranyitás után is lehet, hogy nagyobb/profibb online jelenlétre lesz szükség a múzeumok részéről.

Csak 7 igen válasz (5%) érkezett arra a kérdésre, hogy az intézmény indított-e látogatókutatást a zárva tartás idején, 86 nem válasz (63%) és 44 nem tudom (32%) mellett. Azt gondolom, hogy érdemes lett volna a látogatókutatással is foglalkozni, mert most jobban volt rá idő, de nyilván ebben a helyzetben a legtöbb helyen nem lehetett külsőst megbízni, hogy segítsen elvégezni ezt a feladatot. Pedig a látogatókról gyűjtött információk egyre jobban felértékelődnek majd, főleg mivel látogatószám visszaesésre lehet számítani.

Az újranyitás kérdése is érdekes a mostani helyzetben. Áprilisban a megkérdezettek nagyon vegyesen látták, hogy szerintük mikor nyithat majd újra az intézményük. 2020.05.03-tól 2021.05.01-ig a legkülönbözőbb értékelhető válaszok születtek. A legtöbb válaszadó (39) szerint a várható nyitási időpont 2020. szeptember elseje lesz.

Ami engem meglepett, hogy az intézmények egy része milyen pozitívan áll a látogatószámok kérdéséhez az újranyitás utáni időszakra. A válaszadók 19% azt írta (18 intézmény), hogy szerinte sokkal többen keresik majd fel az intézményt, mint korábban. Itt megkérdezném, hogy miért? Én egyértelműen azt várom, hogy sokkal kevesebb látogató érkezik majd a múzeumokban az újranyitást követő 1-2 hónapban. Rosszabb lesz az emberek anyagi helyzete és többen tartanak majd az egészségügyi kockázatoktól is, hogy csak a legevidensebb félelmeket említsem, amelyeket a múzeumi munkatársak is megjelöltek a múzeumi látogatások gátlótényezőiként a következő időszakra. Nyilván az emberek szeretnének majd kiszabadulni otthonról, de azt nem gondolom, hogy nagy számban első dolguk lesz múzeumba menni.

Nézzük, milyen más tényezőket írtak még a kitöltők arra a kérdésre, hogy mi gátolhatja majd a látogatókat a múzeumok felkeresésében. Az előbb említett két ok mellett az egyéb kategóriában a turizmus visszaesését, az iskolai csoportok elmaradását, a szabadságok hiányát és azt írták még a válaszadók, hogy az emberek nem fognak zárt térbe vágyni.

Az utolsó kérdése a felmérésnek az volt, hogy az intézmények mivel készülnek az újranyitásra. A legtöbben új kiállítással (86) és programok, rendezvények szervezésével (83) készülnek. Egyelőre nem látom realitásnak a nagyobb programok szervezését, maximum a mini csoportokat, de szerintem még egy darabig arra se lesz túl nagy az igény zárt terekben.

Zárásként egy vélemény a kérdőívből, amivel szerintem most nagyon sokan egyet tudnak érteni:

“Hiányoznak a látogatók, én a személyes kontaktusban hiszek.”

, ,