Van Gogh Múzeum online – Ahol mindenkire gondolnak

Annak ellenére, hogy az amszterdami Van Gogh Múzeum az év egy jelentős részében zárva kellett, hogy tartson, mégis rajongók millió tudtak megismerkedni Van Gogh életével és munkásságával az online tartalmak segítségével.

A megújult honlapjuk 2020. július 14-én indult el, ami be is váltotta a hozzáfűzött reményeket. Az oldalmegtekintések száma világszerte több mint 900 000 volt az előző évben.

A Van Gogh Múzeum rendkívül népszerű a közösségi médiában, a Facebook-on 2,5 millió követőjük van (ebből 195 000 csatlakozott az előző évben), Instagram-on pedig 1,8 millió a követők száma (732 827 új követő 2020-ban).

A múzeum 2020-ban több mint 330 millió embert ért el a közösségi média felületein keresztül.

Az amszterdami Van Gogh Múzeum 2020-ban csak 516 990 látogatót tudott fogadni. Ennek okai között szerepelt, hogy a COVID-19 járvány miatt összesen háromszor kellett kötelezően zárva tartaniuk és amikor nyitva lehettek, a kötelező előírások miatt akkor is korlátozniuk kellett a látogatói létszámot. (2019-ben a látogatószám meghaladta a 2,1 milliót)

Sok más múzeumhoz hasonlóan itt is megnövekedett a hazai (holland) és a környező országokból érkező látogatók aránya.

A top 5 látogatói nemzetiség:
– holland (40,16%)
– német (11,6%)
– francia (10,92%)
– olasz (8,43%)
– angol (4,54%)

A Van Gogh Múzeum bevételeinek közel 90%-át saját bevételei teszik ki, ennek nagy része a jegyeladásokból származik. Egyértelmű, hogy a koronavírus drámai hatással volt a múzeum működésére.

Éppen ezért különösen fontosak voltak a már meglévő és az új partnerekkel, szponzorokkal történő együttműködések és hogy minél több látogatóval maradjanak kapcsolatban vagy éppen új barátokat, érdeklődőket is szerezzenek.

A múzeum tavasszal meghosszabbította a Hyundai-jal kötött partnerséget, júliusban pedig egy 3 éves együttműködési szerződést írt alá a DHL Express-szel.

A Van Gogh múzeum a nehézségek ellenére 2020-ban is különböző, együttműködéseken alapuló programokat tudott szervezni. Ilyen volt például a főszponzor ASML céggel közös Masterminds & Masterpieces, ami egy a tudományt és a művészetet ötvöző múzeumpedagógiai program.

A látogatókkal való kapcsolattartás színtere az online tér volt. Érdemes megnézni a honlapon az Élvezd a múzeumot otthonról (Enjoy the Museum from Home) részt, ahol tényleg mindenkire gondoltak.

Lehetőségünk van megismerkedni a gyűjteménnyel és a műalkotásokhoz kapcsolódó háttértörténetekkel, Van Gogh életével vagy éppen a levelezésével.

A gyerekeknek színezőt, mesefilmet és egy letölthető asztali társasjátékot és készítettek. Emellett múzeumpedagógiai kínálatuk is rendkívül széles, amiben találunk kvízeket, videókat, feladat ötleteket.

A felnőtteknek pedig – többek között – online könyvklubot indítottak, oktatóvideókat forgattak arról, hogy hogyan lehet úgy festeni, mint Vincent van Gogh, virtuális túrákat készítettek, de a múzeum megválaszolja a festővel kapcsolatos leggyakrabban előforduló kérdéseket is (pl. Mi volt Van Gogh legnagyobb titka? Hány festményt adott el élete során a festő?).

Még egy dolgot érdemes megnézni a Van Gogh Múzeumnál, ez pedig a múzeumi webshop kínálata. Ahogy arról korábban már volt szó a múzeumnak muszáj bevételt generálnia és ehhez az egyik eszközük a webshop. Hihetetlenül széles a kínálat a klasszikus ajándéktárgyaktól egészen a konyhai eszközökig, a Van Gogh Monopoly-ig vagy éppen a luxus kategóriába számító Samsonite bőröndökig.

Az amszterdami Van Gogh Múzeum kínálatából érdemes ötleteket meríteni, megnézni, hogy mennyi erőfeszítést tesznek azért, hogy működőképesek legyenek. Egy több éves átgondolt, adatgyűjtéseken alapuló munka eredményeként tudtak a járvány idején is életben maradni, fejlődni és sok millió embernek élményt adni online.

Fotók: Van Gogh Múzeum
Adatok: Van Gogh Museum Sees Moments of Relief im Sombre Year

, , , , ,