Az elmúlt 7 évben a francia GuestViews cég hangot adott a múzeumok, művészeti központok, örökségi helyszínek és turisztikai célpontok látogatóinak. Meggyőződésük szerint a látogatói ötletek és érzések kimeríthetetlen inspirációs forrást jelentenek ezeknek a helyeknek ahhoz, hogy felkészülhessenek a jövőre.
Ezért indították el a GuestViews Insights kezdeményezést. Ez szórakoztató és névtelen konzultációkat jelent a nagyközönség számára, amelyek célja a kulturális látogatásokat kedvelő emberek elvárásainak és álmainak azonosítása.
Ennek egyik része volt a 2021 márciusában általuk és belga kulturális intézményekkel együttműködve elindított #themuseumofthefuture felmérés. Mi volt ennek a célja? Egy egyszerű kérdés megválaszolása: Milyen az ideális múzeum számodra?, aminek segítségével a látogatók fizikai és online kulturális kínálattal kapcsolatos preferenciáit, valamint a jövőre vonatkozó elvárásaikat akarták megérteni.
A kulturális intézményeknek ma van szüksége rád!
A jelenlegi válság nagymértékben megváltoztatta a kulturális kínálat jellegét. A kulturális intézményeknek újra meg kell találniuk önmagukat és folyamatosan újítaniuk is kell, hogy kapcsolatban maradhassanak látogatóikkal.
A jövőről való gondolkodáshoz fontos elemezni ezeket a változásokat. A #themuseumofthefuture felmérés keretében 2021. március 1-jétől április 30-ig lehetett kitölteni egy szórakoztató kérdőívet (ezt én is kitöltöttem és tényleg élményszerű volt a folyamat). A részvétel mindenki számára nyitott volt, a kultúra szerelmeseinek és a kíváncsiak számára is, akik hozzá akartak járulni e helyek jövőjéhez.
A résztvevők
A felmérésben a 12 partnerrel együttműködve összesen 7 országból 1047 kitöltés érkezett. A válaszadók nagy többsége Belgiumban él (84%) és nő (68%). A kitöltők 49%-a gyakran vagy nagyon gyakran jár múzeumba, 18%-uk ebben a szektorban dolgozik. A felmérésben résztvevő látogatókra leginkább az jellemző, hogy párban (42%) vagy egyedül (31%) keresik fel a múzeumokat.

A felmérés résztvevői
A varázslatos kombináció egy sikeres látogatáshoz
A látogatói elégedettséget döntően meghatározza, hogy a látogatás alatt mit éreznek az emberek. A kitöltők az érzelmeket jelölték meg, mint a látogatást leginkább meghatározó kritériumot, ami egy látogatást élvezetessé vagy csalódást keltővé tud tenni.
Emellett a látogatásnál a kényelem is fontos, különösen a látogatói áramlások menedzselése számít. A túl sok látogató egy helyen elégedetlenséghez vezet. Ismerjük az érzést, hogy micsoda élményt jelent egyedül megcsodálni egy műalkotást!
A látogatók a múzeumban szeretnének új dolgokat felfedezni és a tudásukat elmélyíteni, de nem értékelik nagyra sem a felszínes, sem a túlzottan tudományos magyarázatokat.
A jövőre vonatkozó látogatói elvárások
A felmérésben résztvevők 51%-a leginkább arra vágyott, hogy újra személyes kapcsolatba kerülhessen a múzeum személyzetével vagy más látogatókkal különböző eseményeken. Emellett 23% mondta azt, hogy a helyszínen az exkluzivitást keresi például egy kulisszák mögötti látogatáson való részvétellel. A látogatók nagyjából negyede szerint a látogatási élményt növeli a digitális eszközök használata (pl.: VR, AR, videó, podcast stb.).
A látogatók a digitális tartalmak tekintetében az élő eseményekért, az oktatási és a szórakoztató tartalmakért hajlandóak fizetni.
A válaszadók 68%-ának nem változtak meg az elmúlt időszakban a jegyvásárlási szokásai, 18% viszont hajlandó volt többet fizetni, mint eddig vagy adományozni. Ezek a látogatók 1-2 euróval fizettek többet, felajánlottak egy második jegyet egy rászoruló számára vagy egy múzeumi projektre adtak adományt.
Az emlékezetes látogatás
Mit akarnak a résztvevők csinálni, ha élvezték a látogatást? A válaszok 85%-a alapján az emberek szeretnék megosztani véleményüket spontán módon vagy egy megkeresést követően. 15% mondta azt, hogy részt venne egy felmérésben.
A felmérés egy nagyon hasznos és érdekes része volt, hogy megtudhattuk, hogy a látogatók mikor és miért adnak visszajelzéseket egy intézménynek. A válaszadók több, mint a fele a helyszínen is ad(na) visszajelzést közvetlenül a személyzetnek vagy akár egy digitális vendégkönyvbe. A legnagyobb motiválóerő abban rejlik, hogy megköszönjék a múzeumnak az élményt és pozitív visszajelzést adjanak. A válaszadók egyharmada jobban kedveli, ha egy későbbi időpontban keresik fel és kérik meg, hogy mondják el véleményüket egy kérdőív segítségével.
Hasznos és érdekes eredményeket hozott ez a felmérés, és nem utolsó sorban élményszerű volt benne a részvétel. Merci!
Borítófotó és diagramok: GuestViews