Elena Villaespesa a new york-i The Metropolitan Museum of Art (Met) digitális elemzője 2017-ben egy látogatókutatást készített, amelyben azt vizsgálta, hogy mi motiválja a látogatókat, milyen igényeik és elvárásaik vannak és hogy milyen útvonalon keresztül jutnak el a Met digitális gyűjteményébe.
A Met online gyűjteménye jelenleg több mint 450 000 digitalizált tételt tartalmaz és ez a szám minden héten növekszik. Itt a látogatók információkat találhatnak a múzeum műalkotásairól, nagy felbontású képeket tölthetnek le, megoszthatják a műalkotások oldalait közösségimédia-felületeiken, audio guide-okat hallgathatnak és felfedezhetnek ezekhez kapcsolt tartalmakat. Azt egyszerű megmondani, hogy az online gyűjteményt hány ember látogatja – kb. 600 000 havonta –, a Met azonban a következő összetettebb (és érdekesebb) kérdésekre kívánja megtalálni a választ: Valójában kik ezek a látogatók? Mi motiválja őket, hogy felkeressék a Met honlapját? Mik az igényeik és elvárásaik az online gyűjtemény böngészésekor? Honnan érkeznek az oldalra?
Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására a Met részéről Elena Villaespesa látogatókutatást végzett 2017 folyamán. Ennek a kutatásnak a célja az volt, hogy jobban megértsék a látogatókat és az, hogy meghatározzanak egy ütemtervet, aminek segítségével javíthatják a felhasználók élményét a honlap ezen részén. A megvalósításhoz többféle látogatókutatási eszközt használtak – a Google Analytics-t, hőtérképeket és egy online kérdőívet, amire több mint 1200 válasz érkezett.
A látogatók viselkedése az online gyűjteményben
A Met elemzéseiből kiderül, hogy hány ember látogatja a múzeum honlapját, mennyi időt töltenek egy adott oldalon és hogy milyen oldalról, milyen útvonalon érkeztek a látogatók. Az elemzések ezen kívül betekintést engednek a látogatók viselkedésébe. Ezek fontos adatok, amik befolyásolják és tájékoztatják a Met Múzeumot, arról, hogy hogyan lehetne a látogatói élményt javítani. Például normál esetben az ember először a kezdőoldalról indítja el a böngészést egy honlapon. Viszont a Met online gyűjteményének látogatóinak 70%-a egyből egy műtárgy oldalára érkezik egy Google keresés vagy egy másik honlapon vagy közösségi média felületen talált link alapján. Éppen ezért a múzeumnak arra is gondolnia kell, hogy mi történik akkor, ha a látogató nem a kezdőoldalról, hanem egy műtárgy oldaláról kezdi meg a böngészést.
A másik dolog, amit figyelnek, az a részletes keresési funkció, amit az online gyűjtemény látogatóinak 15%-a használ. A keresett kifejezések elemzése lehetőséget biztosít arra, hogy a múzeum a saját keresőeszközének a hatékonyságát és pontosságát megfigyelhesse. Ez ötleteket ad ahhoz, hogy hogyan lehetne az online gyűjteményt, a kapcsolódó tartalmakat és a tudományos részt. még jobban felépíteni.
A látogatók típusai és motivációja
A látogatók viselkedésénél a profiljukat vizsgálta meg a múzeum és azt, hogy mi volt a gyűjtemény látogatásának és felfedezésének az oka. Azért, hogy az online gyűjtemény látogatóinak igényeiről és elvárásairól minél többet megtudjanak, egy korábbi kérdőívben már feltettek kérdéseket arról, hogy a válaszadók miért keresték fel az oldalt. A látogatók motiváció alapján történő szegmentációját már más múzeumok is alkalmazták pl. az Indianapolis Museum of Art, a Tate és a Museum of Modern Art. Ezek a kutatások is hasonló következtetésre jutottak abban a kérdésben, hogy mi motiválja a múzeumi honlapok látogatóit. A következő diagram a Met motiváció alapján történő látogatói szegmentációját mutatja.
Melyik jellemző leginkább a mai látogatására a Met Online gyűjteményében?
- Egy kutatást végzek. (31,8%)
- A művészetekről szeretnék többet megtudni. (15,6%)
- Inspirációt keresek a saját kreatív munkámhoz. (12,5%)
- Egy honlapon/közösségi média felületen/emailben egy linkre kattintottam, hogy többet megtudjak egy adott dologról. (8,2%)
- Tervezem, hogy ellátogatok a Met-be. (8,1%)
- Művészeti képeket keresek. (7,7%)
- Saját magamnak keresek speciális információkat. (5,3%)
- Tanár vagyok és az osztályom számára keresek művészeti tartalmat. (4,5%)
- A művészetről szeretnék valamit megosztani közösségi felületen vagy a blogomban/honlapomon posztolni. (3,3%)
- A házi feladatomat készítem. (1,7%)
- Egyéb (1,3%)
A motiváció csak egy változó az egyenletben, a látogatók élményét más tényezők is befolyásolják. Például az előző diagramot kiegészíthetjük azzal az információval, hogy a látogatók mekkora tudással rendelkeznek a művészetekről. Ha ezt megtesszük, akkor egy-egy motivációs kategóriában felfedezhetjük a látogatók sokszínűségét.
Hogyan írná le tudását a művészetekről?
- Kevés vagy egyáltalán nincs (Little or no knowledge)
- Általános (General)
- Szakértő (Specialist)
A cikk a Met látogatószegmentációjának leírásával és a megszerzett információk gyakorlati felhasználásával folytatódik, amelyet egy következő bejegyzésben ismertetek majd.
Források:
- Borítókép: Simon Fieldhouse
- Eredeti cikk (diagramokkal): Elena Villaespesa – Who are the Users of the Met’s Online Collection?