Kik a Metropolitan Múzeum digitális gyűjteményének a látogatói? – 1. rész

Metropolitan Museum of Art New York
2018. jan. 08.

Elena Villaespesa a new york-i The Metropolitan Museum of Art (Met) digitális elemzője 2017-ben egy látogatókutatást készített, amelyben azt vizsgálta, hogy mi motiválja a látogatókat, milyen igényeik és elvárásaik vannak és hogy milyen útvonalon keresztül jutnak el a Met digitális gyűjteményébe.

A Met online gyűjteménye jelenleg több mint 450 000 digitalizált tételt tartalmaz és ez a szám minden héten növekszik. Itt a látogatók információkat találhatnak a múzeum műalkotásairól, nagy felbontású képeket tölthetnek le, megoszthatják a műalkotások oldalait közösségimédia-felületeiken, audio guide-okat hallgathatnak és felfedezhetnek ezekhez kapcsolt tartalmakat. Azt egyszerű megmondani, hogy az online gyűjteményt hány ember látogatja – kb. 600 000 havonta –, a Met azonban a következő összetettebb (és érdekesebb) kérdésekre kívánja megtalálni a választ: Valójában kik ezek a látogatók? Mi motiválja őket, hogy felkeressék a Met honlapját? Mik az igényeik és elvárásaik az online gyűjtemény böngészésekor? Honnan érkeznek az oldalra?

Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolására a Met részéről Elena Villaespesa látogatókutatást végzett 2017 folyamán. Ennek a kutatásnak a célja az volt, hogy jobban megértsék a látogatókat és az, hogy meghatározzanak egy ütemtervet, aminek segítségével javíthatják a felhasználók élményét a honlap ezen részén. A megvalósításhoz többféle látogatókutatási eszközt használtak – a Google Analytics-t, hőtérképeket és egy online kérdőívet, amire több mint 1200 válasz érkezett.

A látogatók viselkedése az online gyűjteményben

A Met elemzéseiből kiderül, hogy hány ember látogatja a múzeum honlapját, mennyi időt töltenek egy adott oldalon és hogy milyen oldalról, milyen útvonalon érkeztek a látogatók. Az elemzések ezen kívül betekintést engednek a látogatók viselkedésébe. Ezek fontos adatok, amik befolyásolják és tájékoztatják a Met Múzeumot, arról, hogy hogyan lehetne a látogatói élményt javítani. Például normál esetben az ember először a kezdőoldalról indítja el a böngészést egy honlapon. Viszont a Met online gyűjteményének látogatóinak 70%-a egyből egy műtárgy oldalára érkezik egy Google keresés vagy egy másik honlapon vagy közösségi média felületen talált link alapján. Éppen ezért a múzeumnak arra is gondolnia kell, hogy mi történik akkor, ha a látogató nem a kezdőoldalról, hanem egy műtárgy oldaláról kezdi meg a böngészést.

A másik dolog, amit figyelnek, az a részletes keresési funkció, amit az online gyűjtemény látogatóinak 15%-a használ. A keresett kifejezések elemzése lehetőséget biztosít arra, hogy a múzeum a saját keresőeszközének a hatékonyságát és pontosságát megfigyelhesse. Ez ötleteket ad ahhoz, hogy hogyan lehetne az online gyűjteményt, a kapcsolódó tartalmakat és a tudományos részt. még jobban felépíteni.

A látogatók típusai és motivációja

A látogatók viselkedésénél a profiljukat vizsgálta meg a múzeum és azt, hogy mi volt a gyűjtemény látogatásának és felfedezésének az oka. Azért, hogy az online gyűjtemény látogatóinak igényeiről és elvárásairól minél többet megtudjanak, egy korábbi kérdőívben már feltettek kérdéseket arról, hogy a válaszadók miért keresték fel az oldalt. A látogatók motiváció alapján történő szegmentációját már más múzeumok is alkalmazták pl. az Indianapolis Museum of Art, a Tate és a Museum of Modern Art. Ezek a kutatások is hasonló következtetésre jutottak abban a kérdésben, hogy mi motiválja a múzeumi honlapok látogatóit. A következő diagram a Met motiváció alapján történő látogatói szegmentációját mutatja.

Diagram 1: Met Chart 1 User Motivations

Diagram 1: Met Chart 1 User Motivations

Melyik jellemző leginkább a mai látogatására a Met Online gyűjteményében?

  • Egy kutatást végzek. (31,8%)
  • A művészetekről szeretnék többet megtudni. (15,6%)
  • Inspirációt keresek a saját kreatív munkámhoz. (12,5%)
  • Egy honlapon/közösségi média felületen/emailben egy linkre kattintottam, hogy többet megtudjak egy adott dologról. (8,2%)
  • Tervezem, hogy ellátogatok a Met-be. (8,1%)
  • Művészeti képeket keresek. (7,7%)
  • Saját magamnak keresek speciális információkat. (5,3%)
  • Tanár vagyok és az osztályom számára keresek művészeti tartalmat. (4,5%)
  • A művészetről szeretnék valamit megosztani közösségi felületen vagy a blogomban/honlapomon posztolni. (3,3%)
  • A házi feladatomat készítem. (1,7%)
  • Egyéb (1,3%)

A motiváció csak egy változó az egyenletben, a látogatók élményét más tényezők is befolyásolják. Például az előző diagramot kiegészíthetjük azzal az információval, hogy a látogatók mekkora tudással rendelkeznek a művészetekről. Ha ezt megtesszük, akkor egy-egy motivációs kategóriában felfedezhetjük a látogatók sokszínűségét.

Diagram 2: Met Chart 2 User Motivations and Knowledge of Art

Diagram 2: Met Chart 2 User Motivations and Knowledge of Art

Hogyan írná le tudását a művészetekről?

  • Kevés vagy egyáltalán nincs (Little or no knowledge)
  • Általános (General)
  • Szakértő (Specialist)

A cikk a Met látogatószegmentációjának leírásával és a megszerzett információk gyakorlati felhasználásával folytatódik, amelyet egy következő bejegyzésben ismertetek majd.


Források: