Kik a Metropolitan Múzeum digitális gyűjteményének a látogatói? – 2. rész

Kik a Metropolitan Múzeum digitális gyűjteményének a látogatói? – 2. rész
2018. jan. 24.

A Met online gyűjteménye jelenleg több mint 450 000 digitalizált tételt tartalmaz és ez a szám minden héten növekszik. Az előző írásból kiderült, hogy a new york-i Met Múzeum digitális elemzője, Elena Villaespesa miért kezdett bele a múzeum online gyűjteményének látogatóvizsgálatába. Emellett a látogatók viselkedése, a látogatók típusai és motivációja került elemzésre. Most a látogatói szegmentációval folytatódik a cikk.

A látogatók szegmentációja

A látogatók motivációjának elemzése alapján három fő motivációs kategóriát lehet megkülönböztetni: intellektuális motiváció, inspirációs/esztétikai motiváció és a múzeum látogatásának tervezése. A művészetekhez való kapcsolat alapján vannak a munka miatt (a szakértők/hivatásosak), a tanulás miatt (diákok) és a hobbiból érdeklődők. Az online gyűjtemény használata alapján léteznek a tudatos és a böngésző keresések. Ezek alapján hat látogatói szegmenst lehet megkülönböztetni:

  1. Hivatásos kutatók
  2. Diákok
  3. Hobbiból információt keresők
  4. Inspirációt keresők
  5. Böngészők
  6. Látogatást tervezők
Kép 1: Met User Profiles Online Collection

Kép 1: Met User Profiles Online Collection

Kutatók

Annál a kérdésnél, hogy milyen célból keresik fel a látogatók az online gyűjteményt, a válaszadók gyakran említették meg, hogy kutatás miatt. Az, hogy kutatás, sok mindent jelenthet. A gyűjtemény látogatói esetében a kutatás azt jelenti, hogy szöveget fordítanak, adatokat ellenőriznek le egy műalkotás kapcsán, az általuk éppen írt történethez szükséges adatokat gyűjtenek, divattervezéshez inspirálódnak vagy éppen arra kíváncsiak, hogy mennyi lehet az értéke egy olyan műalkotásnak, ami a sajátjukhoz nagyon hasonlít.

A kutatás nagyon egyedi és részletes lehet, ha a látogató tudásszintje az adott témáról magas, de ha a tudásszint alacsony, akkor a keresés nem lesz ilyen egyértelmű. Például: egy látogató rákeres konkrétan a Szennedzsem sírjában talált tárgyakra, miközben más valaki egy általános lekérdezést indít a modern művészetekről. Éppen ezért elmondható, hogy minden látogatónak a háttere, a múzeumi szektorhoz való kötődése és a művészetekről való tudása befolyásolja azt, hogy milyen információt keres és azt, hogy milyen eszközöket használ, hogy megtalálja az adott tartalmat.

A következő diagram azt mutatja, hogy a kérdőíves megkérdezés során milyen nagyságrendben képviseltették magukat a következő látogatói profilok.

Kép 2: Met Chart 3 User Segments

Kép 2: Met Chart 3 User Segments

Melyik jellemző Önre leginkább?

  • Művészet rajongó (Art enthusiast)
  • Művész/kreatív szakember (Artist/creative arts professional)
  • Tudományos kutató/ösztöndíjas (Academic researcher/scholar)
  • Hobbiból információt kereső (Personal researcher)
  • Múzeumi szakember (Museum professional)
  • Tanár (Teacher)
  • Művészeti hallgató (Art student)
  • Egyéb (Other)

Minden motivációt és személyes látogatói profilt megvizsgálva a kutatói szegmensen belül a következő kategóriákat lehet meghatározni:

  • Szakemberek: Ezek a látogatók kutatási célból vagy azért érkeznek az oldalra, hogy elmélyítsék tudásukat a művészetekről. Ebbe a csoportba tartoznak a tudományos kutatók, a múzeumi szakemberek, a tanárok és a művészek, akiknek nagy tudásuk és szakértelmük van a művészetekről. Ők az oldal gyakori használói, látogatásaik 80%-a asztali számítógépről történik. Keresőmotorok segítségével vagy közvetlenül a metmuseum.org honlapot felkeresve érkeznek meg az oldalra. Magas képzettségük és szakértelmük miatt a speciális tartalmak iránt érdeklődnek, a részletes keresési funkciót és a műalkotásokról készült képek tanulmányozásához a nagyítási funkciót is használják.
  • Hobbiból információt keresők: Ezek a látogatók művészetrajongók, akik valami újat szeretnének megtudni a művészetekről. Művészek nevére, művészeti irányzatokra vagy témára, de nem speciális információra keresnek, ezért leginkább keresőmotorok segítségével lépnek be az oldalra. A keresések jellege és általános szintűnek mondható művészeti tudásuk miatt a szövegeket, képeket és a gyűjteményben szereplő műtárgyakhoz kapcsolódó magyarázó anyagokat tartják fontosnak. Ezeknek a látogatásoknak a negyede még a Met Múzeumban tartózkodás idején megtörténik vagy a látogatás után utólag.
  • Diákok: Azok a látogatók, akik a tanulmányaikhoz gyűjtenek anyagot. Leginkább keresőmotorok segítségével találnak rá az oldalra, de emellett gyakran érkeznek meg közvetlenül a Met honlapjára is. Szövegeket olvasnak, képeket nagyítanak fel, hogy a műalkotások részleteit minél jobban megvizsgálhassák, nagy felbontású képeket töltenek le és az aktuális tanulmányaikhoz kapcsolódó tartalmakat is felkeresik.

Inspirációt keresők

Az online gyűjtemény felkeresésének egy jelentős részét az a vágy motiválja, hogy a Met gyűjteménye inspirálja az adott látogatót. Ezek a felhasználók általában felfedező üzemmódban vannak, keresnek valamit, amitől megszületik egy ötlet, ami ösztönzi a kreativitásukat vagy ami által gazdag vizuális élményhez jutnak. Ebben a csoportban szándék alapján két keresési típust különböztethetünk meg: az egyik típus konkrét céllal érkezik a honlapra, a másik pedig belebotlott valahol a gyűjteményre mutató linkbe és csak egy nyugodt keresési élményre vágyik mindenféle konkrét terv nélkül.

  • Inspirációt keresők: Ebbe a csoportba tartoznak a művészek, a kreatív szakemberek, a művészetrajongók és a saját cél miatt kutatók. Azért látogatják a gyűjteményt, hogy inspirációt kapjanak vagy művészeti képeket nézegessenek. Ezek a látogatók a keresés során mindenképpen valami olyat keresnek, ami ösztönzi a kreativitásukat. Meghatározott műalkotásokra keresnek és szűrőket is használnak a gyűjtemény böngészése során. Mivel a vizualitás meghatározó számukra, ezért ezek a látogatók képeket töltenek le és felnagyítják őket, hogy minél részletesebben megvizsgálhassák azokat.
  • Böngészők: Az előző csoporthoz hasonlóan ezek a látogatók is azért jönnek az oldalra, hogy inspirációt és sok esetben vizuális élményt kapjanak. Az inspirációt keresőktől annyiban különböznek, hogy a böngészők nem egy meghatározott céllal érkeznek meg, hanem szabadon barangolnak. Jellemzően egy linkre kattintva vagy a Met egy közösségi oldalra kitett tartalma alapján érkeznek meg a honlapra. Ezeknek a látogatásoknak több mint a fele mobileszközről vagy tabletről érkezik és a látogatók jelentős része a Pinterest-ről talál ide.

Látogatást tervezők

Ebbe a csoportba tartoznak azok, akik azt tervezik, hogy ellátogatnak a Met-be, ezért arra kíváncsiak, hogy majd mit tudnak megnézni a látogatásuk során. Ez a csoport gyakran használja a highlights szűrőt, amikor a gyűjteményben keres valamit és főleg mobileszközöket használ.

Hogyan használja fel a Met ezeket az információkat?

A látogatói tipológia segíti a Met digitális részlegét az új tartalmak tervezésében és abban, hogy fontossági sorrendet állítsanak fel az online gyűjtemény új funkcióinak létrehozásakor. Emellett ez egy szilárd keretet ad ahhoz, hogy a tapasztalatokat a belső követelményeknek megfelelően definiálják és visszajelzést kapnak a honlap látogatóitól.

Az értékelés gyakorlati felhasználása úgy zajlott, hogy a Met digitális osztálya egy workshop-ot tartott a múzeum kurátori és restaurátori osztályával, hogy az ötleteket és belső elvárásokat egy (deszkriptív) felhasználói történetté változtassák. Ebben a gyakorlatban egy meghatározott módszertan alapján az online gyűjtemény különböző felhasználóinak más és más elérendő céljára fókuszáltak. A workshop-on elhangzott visszajelzések és megállapított prioritások alapján, most a múzeumban az online gyűjtemény egy új felépítésének tervén dolgoznak. Ehhez meg kell határozni, hogy ennek a munkának a hatását hogyan lehetséges mérni, és szükségesek különböző értékelési mérőszámok, amik a látogatók típusaival és az általuk keresett különleges élményekkel vannak összefüggésben.

Met Online Collection Workshop

Met Online Collection Workshop

Egy sokkal gyakorlatiasabb szinten, ez a látogatói szegmentáció abban is segít, hogy a következő hónapok munkáját meghatározzák: létre kell hozni egy új kezdőoldalt az online gyűjteménynek, a nem angolul beszélő látogatók számára is fel kell tölteni tartalmat, több felfedezési lehetőséget kell adni az inspirációt keresőknek és meg kell újítani a műalkotások oldalainak elrendezését.


Források: