Látogatói felmérések
2021. márc. 16.

A világ számos országban a pandémiának nem csak a kulturális szektor működésére gyakorolt hatását vizsgálják, hanem azt is, hogy a közönség, a látogatók kultúrafogyasztása, elvárásai, motivációi hogyan változtak meg az elmúlt egy évben. Milyen hatással volt a látogatókra a járvány? Milyen tartalmakat fogyasztanak online? Mikor térnének vissza a valós fizikai térbe? Többek között ezekre a kérdéseikre is keresik a választ a következő felmérések.

A Scotinform felmérésével azt szerették volna jobban megérteni, hogy a közönség Skóciában hogyan viszonyult a kulturális intézményekhez (múzeumok, galériák, parkok, színházak, vadasparkok) az első lezárás előtt és alatt, és hogy mik az elvárásaik arra az esetre, ha a korlátozásokat enyhítik.

Ausztráliában a Patternmakers által végzett COVID-19 Audience Outlook Monitor közönségvizsgálat célja az, hogy a kulturális intézményeket és a közönséget jobban összekösse a járvány idején. Ez egy folyamatosan frissülő felmérés, az aktuális, márciusi eredmények a napokban jelentek meg.

Colleen Dilenschneider amerikai kulturális tanácsadó oldalán rendszeresen közli olyan, a pandémia alatt készült felmérések adatait, amelyben ő és csapata a látogatói észleléseket és a kulturális intézmények látogatásának hajlandóságát vizsgálják.

A múzeumi látogató felmérések készítésével foglalkozó amerikai Wilkening Consulting már több éve oszt meg az oldalán kutatási eredményeikre alapozott infografikákat. Ezeken a grafikákon történetekké alakítják a felmérések során kapott adatokat, hogy így mutassák be a látogatói elvárásokat, motivációkat, véleményeket. Természetesen a járvány idején is készültek felméréseik, eddig 14 történetük jelent meg a a pandémiával kapcsolatban.

A brit Association of Leading Visitor Attractions a járvány során többször is megismételte azt a kutatását, amelyben arra keresték a választ, hogy a látogatók hogyan gondolkoznak az intézményekbe történő visszatérésről az újranyitás esetén. A legutóbb felmérésük 2021 januárjában készült.

A The Audience Agency többféle látogatói felmérést is készített Nagy-Britanniában a járvány idején. A COVID-19 Cultural Participation Monitor kutatásukban a kulturális és kreatív tevékenységekben való részvételt vizsgálták a pandémia idején. Az Audience Spectrum pedig segít megérteni, hogy a lezárások milyen hatást gyakoroltak a különböző látogatói csoportok viselkedésére.

Szintén egy folyamatos kutatás a Culture Restart Audience & Visitor tracker, amit Insights Alliance néven három brit tanácsadó cég (Indigo Ltd, Baker Richards és One Further) készít. Ők azért dolgoznak együtt, hogy segítsék a kulturális szektor sikeres felépülésének és újraindulásának megtervezését a látogatói adatok összegyűjtésével.

Magyar kutatást nem találtam az elmúlt egy évből, ami a kulturális szektor látogatóit, a közönséget vizsgálta volna. Itt az ideje ezzel is foglalkoznunk.


Fotó: Unsplash/Vera Davidova