Látogató?Kutatás! 1. – Miért készítsünk látogatókutatást? – összefoglaló

Látogató?Kutatás! 1. - Miért készítsünk látogatókutatást? - összefoglaló
2021. máj. 06.

A Látogató?Kutatás! beszélgetéssorozat első témája az volt, hogy Miért készítsünk látogatókutatást? Összesen 11-en vettünk részt a beszélgetésen, ami lehetőséget adott arra, hogy mindenki elmondhassa kérdéseit, gondolatait a témában. Csorna, Pécs, Visegrád, Gödöllő és Budapest különböző kulturális intézményeiből (könyvtár, múzeum, kulturális központ, örökségkezelő nonprofit kht.) érkeztek a beszélgetőtársak.

Ami egyértelműen kiderült az az, hogy szükség és igény is van arra, hogy minél többet beszéljünk arról, hogy miért is kell látogatókutatásokat készíteni. Fontosnak tartom és ezt igyekeztem az előadásban és a beszélgetésben is hangsúlyozni, hogy nem a látogatókutatás elkészítésétől lesz több/jobb az intézményünk vagy projektünk, hanem attól, hogy a kutatás során kapott eredményeket felhasználjuk és ez a cselekvés egy hatást fog kiváltani.

Siker tényezők

Sok esetben hiányzik a cél meghatározása, hogy miért is szeretnénk készíteni egy látogatókutatást, enélkül viszont csak esetlegesen történik az adatok gyűjtése és kérdéses lesz, hogy a begyűjtött adatok hogyan hasznosulnak majd. Már a kutatás tervezési szakaszában látnunk kell, hogy a kapott eredményeket hogyan fogjuk felhasználni.

Az előkészítés szakaszai

Ezzel kapcsolatosan felmerült egy olyan kérdés, hogy van-e példa arra, hogy valamelyik intézmény felhasználta volna a látogatókutatásból kapott eredményt. Én erre példaként egy British Museum-ból származó kutatást említettem. Ahogy ígértem ezt megkerestem, de sajnos már nem hozzáférhető az anyag. Igyekszem hozzáférhető példákat keresni a jövőben a felhasználásokról is.

Szó volt arról is, hogy a látogatókutatások intézményi szinten készülnek és a beszámolók nem lesznek nyilvánosak. Egy résztvevő felvetette, hogy például az általuk Visegrádon gyűjtött speciális látogatói adatok valószínűleg más intézményeknek nem lennének használhatóak. Azt gondolom, hogy ha speciális a helyszín vagy a gyűjtött adatok köre, akkor azért lenne jó egy nyilvános beszámoló, mert a jó példákból, módszerekről és az esetleges hibákból lehetne tanulni.

Beszélgettünk kicsit arról is, hogy a nem látogatókat hogyan lehet elérni és megkérdezni egy felmérés során. Ehhez is érdemes célcsoportokat meghatározni és ez alapján megkeresni az embereket akár más intézmények, partnerek segítségével. Itt elhangzott egy olyan példa, hogy készült már olyan könyvtári felmérés, amihez az adatokat a helyi piac vásárlói között gyűjtötték, készült kérdőív a könyvtár látogatóinak és a nem látogatóknak is. Ebből is látszik, hogy érdemes lehet kimozdulni a megszokott környezetünkből fizikailag és gondolkodásmóddal is.

Én most azzal is igyekszem a látogatókutatások jobb megismeréséhez hozzájárulni, hogy az általam ismert, a témához kapcsolódó szakirodalmat elkezdtem összegyűjteni egy helyre. Ez egy bővülő lista, érdemes lesz a jövőben is ránézni: Látogatókutatás – szakirodalom

A legközelebbi alkalom 2021. május 11-én, jövő héten kedden 14 órakor lesz, amikor a látogatókutatás lépéseiről fogunk beszélgetni.

Nagyon érdekes, nyitott emberekkel találkozhattam ezen az alkalmon. Köszönöm a bizalmat és az aktív részvételt. Jövő héten remélem ismét találkozunk!


Illusztráció: Freepik